Ochrona sygnalistów nowe obowiązki pracodawców

Wdrożenie systemu zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów (Whistleblowing System)

Wdrożenie ustawy o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 roku i Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii wymaga podjęcia przez podmioty prywatne zatrudniające powyżej 50 osób i administrację publiczną szeregu działań m.in. przeprowadzenia oceny skutków dla ochrony danych osobowych, opracowania wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych (procedura zgłoszeń wewnętrznych), prowadzenia rejestru zgłoszeń naruszeń, przeprowadzenia szkoleń dla pracowników z wdrożonych rozwiązań.

 

 

Wszystkim organizacjom, które muszą wdrożyć ustawę o ochronie sygnalistów proponujemy następujące wsparcie:

 

  • opracowanie lub opiniowanie procedury zgłoszeń wewnętrznych w oraz rozpatrywania zgłoszeń sygnalistów

  • opracowanie lub opiniowanie procedury podejmowania działań następczych wraz z metodyką ich oceny

  • przeprowadzanie konsultacji lub wsparcie w ich przeprowadzaniu z zakładową organizacją związkową lub przedstawicielami pracowników

  • opracowanie lub opiniowanie procedury zgłaszania oraz ujawniania informacji organowi publicznemu

  • opracowanie wzoru rejestru zgłoszeń wewnętrznych i procedury jego prowadzenia

  • zgłaszanie lub wsparcie w zgłaszaniu informacji o naruszeniach organowi publicznemu

  • weryfikacja i wydawanie rekomendacji dotyczących ujawniania danych osobowych sygnalistów 

  • zapewnienie zgodności wdrożonych procedur z RODO i przepisami szczególnymi dotyczącymi przetwarzania danych osobowych sygnalistów zawartymi w ustawie o ochronie sygnalistów

  • weryfikacja i zapewnienie spójności procedur dotyczących sygnalistów z innymi procedurami wewnętrznymi w szczególności z obszaru prawa pracy, RODO oraz cyberbezpieczeństwa

  • doradztwo w zakresie korzystania ze wspólnych rozwiązań do zgłaszania naruszeń 

  • przeprowadzenie audytów zgodności wdrożonych procedur ochrony sygnalistów i rozwiązań dotyczących zgłaszania naruszeń z wymogami ustawy

 

 

Dlaczego my:

Posiadamy blisko 20 letnią praktykę w doradztwie prawnym podmiotom, a w szczególności w obszarze ochrony danych osobowych oraz zarządzaniu bezpieczeństwem informacji. Nasi konsultanci również będąc Inspektorami Ochrony Danych, pełniąc funkcję punktu kontaktowego już dziś zajmują się kwestiami zgłoszeń naruszeń w sferze ochrony danych osobowych, które to naruszenia również objęte są Dyrektywą o sygnalistach. Warto zauważyć istotny styk regulacji RODO i Dyrektywy o sygnalistach. Powierzając nam obsługę masz gwarancję, że wdrażane rozwiązania są spójne i zapewniają bezpieczeństwo prawne wynikające z kompleksowego uregulowania obu obszarów.

 

z7CWMKyyqTkFdZ2N5yuAOrl4k8wbhbLIo76rrLXexbgB4oLVBLzC5nDk01te_dariusz-kasjaniuk-25jpg.jpg

Skontaktuj się z nami

Dariusz Kasjaniuk

Prezes Zarządu

Zostań naszym klientem