Przewoźnicy udostępnią służbom dane pasażerów

Parlament Europejski przyjął 14 kwietnia 2016 r. dyrektywę w sprawie zarządzania danymi pasażerów linii lotniczych (Passenger Name Record - PNR).

 

Nowa dyrektywa wyraźnie wskazuje, że dane mogą być zbierane, przechowywane i przetwarzane jedynie w celach zapobiegania i wykrywania poważnych przestępstw i aktów terrorystycznych.

 

Przepisy nakładają na przewoźników obowiązek przekazywania krajowym organom danych pasażerów wszystkich lotów z krajów trzecich do UE i odwrotnie. Co istotne,  państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o stosowaniu  dyrektywy  do lotów wewnątrzunijnych, ale tylko wówczas, gdy państwo powiadomi o tym Komisję Europejską.

 

Władze krajowe mogą także, choć nie muszą – zbierać dane pasażerów od operatorów turystycznych i biur podróży, które świadczą usługi związane z rezerwacjami lotów.

 

Większość posłów za

 

Dyrektywa uzyskała poparcie 461 posłów, 179 głosowało przeciw, 9 wstrzymało się od głosu.

 

Nowe przepisy mają być traktowane jako ważny instrument do walki z terrorystami i przemytnikami. Poseł sprawozdawca Timothy Kirkhope  powiedział, że dzięki zbieraniu, udostępnianiu i analizowaniu danych PNR nasze agencje wywiadowcze będą mogły zidentyfikować wzorce sposobów zachowania budzących podejrzenia, na które należy zwracać uwagę. PNR nie jest panaceum, ale państwa, które mają krajowe systemy wielokrotnie dowiodły ich skuteczności.

 

Jednostki do spraw informacji o pasażerach

 

Zgodnie z założeniami dyrektywy, państwa członkowskie będą w obowiązku ustanowić "jednostki do spraw informacji o pasażerach" („JIP”) zarządzające danymi zebranymi przez przewoźników lotniczych.

 

Co istotne, informacje te będą musiały być przechowywane przez okres pięciu lat, ale po sześciu miesiącach elementy, które mogłyby posłużyć do bezpośredniego zidentyfikowania osoby, której dotyczą, zostaną uczynione niewidocznymi dla użytkownika.

 

Każda jednostka do spraw informacji o pasażerach ma powołać inspektora ochrony danych. Zadaniem osoby pełniącej taką funkcję ma być monitorowanie przetwarzania danych PNR i stosowanie odpowiednich gwarancji.

 

Jakie dane będą zbierane?

 

Przede wszystkim będą to:

  • cel
  • trasa podróży
  • numer biletu
  • adres
  • informacje o bagażu
  • informacje o sposobie dokonania opłaty.

 

Następny krok

 

Po zaakceptowaniu przez Parlament Europejski projekt musi zostać formalnie zatwierdzony przez Radę.

 

Po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, państwa członkowskie będą miały dwa lata na wdrożenie jej zapisów do prawa krajowego.