Szkolenie Zawodowe dla Administratorów Bezpieczeństwa Informacji branży leczniczej - III EDYCJA (4 dni)
Szanowni Państwo,
W dniu 1 stycznia 2015 r. weszła w życie obszerna nowelizacja ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Nowelizacja całkowicie zmieniła wiele wymogów prawnych, w tym związane z zasadami realizacji zadań przez Administratorów Bezpieczeństwa Informacji, rejestracji zbiorów danych osobowych, a także wprowadziła nowe wymagania prawne.
Przede wszystkim jednak nowelizacja ustawy i nowe akty wykonawcze wprowadziły wiele nowych obowiązków i zadań spoczywających na Administratorach Bezpieczeństwa Informacji. Zostali oni zobligowani między innymi do przeprowadzania okresowych sprawdzeń planowych i pozaplanowych, cyklicznej weryfikacji dokumentacji przetwarzania danych, opracowywania sprawozdań ze sprawdzeń, realizacji czynności szkoleniowych, prowadzenia jawnego rejestru zbiorów danych osobowych.
Niniejszy Kurs, skierowany wyłącznie do osób zajmujących się ochroną danych osobowych
w sektorze leczniczym, obejmuje liczne ćwiczenia oraz warsztaty case studies dotyczące realizacji wszystkich nowych obowiązków ustawowych przez Administratorów Bezpieczeństwa Informacji w placówkach leczniczych, porusza przy tym problematykę zarządzania bezpieczeństwem danych osobowych w kontekście specyfiki funkcjonowania branży medycznej i związanymi z nią obszarami bezpieczeństwa danych pacjentów i dokumentacji medycznej, wymagań akredytacyjnych Ministra Zdrowia w udzielaniu świadczeń zdrowotnych, czy też wymagań norm ISO z zakresu bezpieczeństwa informacyjnego.
Ponadto w ramach Kursu każdy uczestnik otrzyma płytę CD z opracowanymi przez ekspertów JDS Consulting edytowalnymi wzorami dokumentów służącymi realizacji przez ABI nowych obowiązków wynikających
ze znowelizowanych przepisów prawa. Dokumenty te zostaną szczegółowo omówione podczas Kursu.
W programie zawierającym 30 godzin merytorycznych wykładów, ćwiczeń i warsztatów m.in:
- zasady tworzenia stanowiska ABI po nowelizacji
- zgłoszenie ABI do rejestru GIODO
- prowadzenie jawnego rejestru zbiorów danych przez ABI
- opracowanie okresowych planów sprawdzeń
- przeprowadzanie sprawdzeń planowych i pozaplanowych
- dokumentowanie czynności realizowanych przez ABI w ramach sprawdzeń
- opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych sprawdzeń
- przeprowadzanie sprawdzeń i na żądanie GIODO
- nowe zasady realizacji nadzoru nad opracowaniem i aktualizacją dokumentacji ochrony danych osobowych przez ABI
- zasady prowadzenia szkoleń z zakresu ochrony danych osobowych przez ABI
- zasady udzielania odpowiedzi przez ABI
na skargi i pytania kierowane przez osoby fizyczne - metodologie prowadzenia działań audytowych w celu weryfikacji poziomu spełnienia poszczególnych wymogów prawnych
WYKŁADOWCY: Swoją wiedzą i doświadczeniem podzielą się z Państwem nasi eksperci, posiadający wieloletnie doświadczenie w pełnieniu funkcji Administratorów Bezpieczeństwa Informacji, realizujący projekty audytowe i wdrożeniowe dla podmiotów prowadzących działalność leczniczą.
UWAGA! Ilość miejsc ograniczona! Decyduje kolejność zgłoszeń. Gwarantujemy profesjonalny poziom merytoryczny i organizacyjny szkolenia. Zapraszamy do zapoznania się z załączonymi informacjami o szkoleniu.
Serdecznie zapraszamy!
Anna Pylińska Menadżer Projektu
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym programem szkolenia.
DZIEŃ PIERWSZY - OTWARCIE SZKOLENIA
Nowe ustawowe obowiązki Administratora Bezpieczeństwa Informacji (ABI) po wejściu w życie nowelizacji ustawy o ochronie danych osobowych – wprowadzenie do tematyki
- sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z wymogami prawa
- opracowywanie sprawozdań z przeprowadzonych sprawdzeń
- nadzorowanie opracowania i aktualizowania dokumentacji z zakresu ochrony danych osobowych
- przeprowadzanie szkoleń i instruktaży z zakresu ochrony danych osobowych
- inne obowiązki ABI wynikające z aktualnych przepisów prawa
- porównanie dotychczasowych obowiązków ABI z kompetencjami ustawowymi wprowadzonymi nowelizacją
- jak zmienił się sposób realizacji zadań przez ABI od momentu wejścia w życie nowelizacji ustawy?
Status ABI po nowelizacji ustawy o ochronie danych osobowych
- wymagane ustawowo kompetencje do pełnienia funkcji ABI
- nowe zasady podległości służbowej Administratora Bezpieczeństwa Informacji w ramach organizacji
- zakaz powierzania Administratorowi Bezpieczeństwa Informacji dodatkowych zadań, które utrudniają
- lub uniemożliwiają prawidłowe pełnienie obowiązków na gruncie ochrony danych osobowych
- obowiązek zapewnienia środków niezbędnych do niezależnego wypełniania zadań przez ABI
- możliwość wyznaczenia zastępców Administratora Bezpieczeństwa Informacji – zasady powoływania
- obowiązek zgłoszenia Administratora Bezpieczeństwa Informacji przez Administratora Danych do rejestru prowadzonego przez GIODO – ĆWICZENIE, opracowanie projektu wniosku zgłaszającego ABI do rejestru
Przerwa
Jak właściwie zorganizować stanowisko Administratora Bezpieczeństwa Informacji zgodnie z wymaganiami wynikającymi z nowelizacji ustawy?
- sposoby powołania Administratora Bezpieczeństwa Informacji w zależności od formy prawnej, w jakiej prowadzony jest podmiot leczniczy
- modelowanie stanowiska Administratora Bezpieczeństwa Informacji w strukturze organizacyjnej
- możliwy udział Administratora Bezpieczeństwa Informacji we wdrożonych w podmiocie leczniczym systemach bezpieczeństwa oraz zarządzania jakością – np. normy ISO, akredytacja Ministra Zdrowia
w zakresie jakości w ochronie zdrowia - wewnętrzne procedury regulujące zasady funkcjonowania ABI w placówkach leczniczych, w zależności
od formy prawnej w jakiej prowadzony jest podmiot - zasady podległości służbowej przy wykonywaniu zadań ABI – uwzględnienie roli i zakresu kompetencji kluczowych osób w organizacji, np. Dyrektor/Prezes placówki leczniczej, dyrektor ds. lecznictwa, ordynatorzy, pełnomocnik ISO, dyrektorzy poszczególnych pionów organizacyjnych (kadry, sprawy administracyjno-techniczne, inne)
- zasady skutecznej współpracy ABI z innymi osobami pełniącymi funkcje w systemie ochrony danych osobowych w placówce leczniczej (np. Administratorzy Systemów Informatycznych, dyrektorzy komórek informatyki, dyrektorzy ds. medycznych)
Obiad
Administrator Bezpieczeństwa Informacji jako osoba odpowiedzialna za przeprowadzanie okresowych sprawdzeń zgodności przetwarzania danych osobowych w placówce leczniczej
- zasady prowadzenia sprawdzeń planowych:
- obowiązek realizacji sprawdzeń planowych na podstawie opracowanego planu sprawdzeń
- zasady i przypadki obligatoryjnego przeprowadzenia sprawdzenia pozaplanowego
- przeprowadzenie sprawdzenia na żądanie GIODO – zasady prawidłowego postępowania
- wymagany zakres sprawdzeń planowych i pozaplanowych
- opracowanie, wdrożenie i realizacja okresowych planów sprawdzeń przez ABI – ĆWICZENIE
- przedstawienie planu sprawdzeń do wiadomości Administratora Danych
- opracowanie programu konkretnego sprawdzenia przez Administratora Bezpieczeństwa Informacji – ĆWICZENIE
- ustalenie zakresu czynności do realizacji podczas planowanego sprawdzenia
- zakres uprawnień audytorskich i kontrolnych Administratora Bezpieczeństwa Informacji w ramach prowadzonego sprawdzenia:
- zbieranie ustnych i pisemnych wyjaśnień od osób objętych sprawdzeniem
- przeprowadzenie oględzin miejsc objętych sprawdzeniem
- uzyskiwanie dostępu do urządzeń, nośników i systemów informatycznych służących do przetwarzania danych osobowych
- analizowanie dokumentów dotyczących przetwarzania danych osobowych
- inne uprawnienia
- powiadamianie pracowników placówki leczniczej o objęciu ich czynnościami sprawdzenia – reguły właściwego postępowania – jak rozmawiać z lekarzami, pielęgniarkami, „szarą” kadrą?
- wymagania prawne odnośnie przeprowadzania sprawdzenia przez ABI w systemach i infrastrukturze informatycznej
- zasady dokumentowania czynności podejmowanych przez Administratora Bezpieczeństwa Informacji podczas poszczególnych działań sprawdzających:
- sporządzanie notatek z przeprowadzonych czynności - wzór
- protokoły odebrania ustnych wyjaśnień - wzór
- protokoły z przeprowadzonych oględzin - wzór
- sporządzanie kopii otrzymanych do analizy dokumentów – zasady bezpiecznego kopiowania
- tworzenie kopii obrazów z monitora komputera – zasady postępowania
- sporządzanie kopii logów i rejestrów systemów informatycznych, w których są przetwarzane dane osobowe – zasady współpracy ze służbami informatycznymi
- inne możliwe sposoby dokumentowania podjętych czynności przez ABI
- prawo żądania przez ABI wydania opinii w przedmiocie sprawdzenia przez zewnętrznego eksperta
- zasady i okres przechowywania dokumentacji z przeprowadzonych sprawdzeń
Przerwa
Znowelizowane zasady i tryb przeprowadzania nadzoru nad dokumentacją z zakresu ochrony danych osobowych przez Administratora Bezpieczeństwa Informacji
- rodzaje dokumentów obligatoryjnych z zakresu ochrony danych osobowych, które należy wdrożyć
w firmie/instytucji - dokumenty fakultatywne, których wdrożenie nie jest obwarowane przepisami lecz wynika z dobrych praktyk działalności Administratora Bezpieczeństwa Informacji
- relacja Polityki bezpieczeństwa oraz Instrukcji zarządzania systemami informatycznymi do innych regulacji wewnętrznych w placówce leczniczej
- zasady przeprowadzania weryfikacji przez Administratora Bezpieczeństwa Informacji opracowania
i kompletności dokumentacji przetwarzania danych – badanie formalnej zgodności dokumentacji
z wymaganiami przepisów prawa - reguły przeprowadzania oceny zgodności dokumentacji z aktualnymi przepisami prawa – prowadzenie monitoringu przepisów prawa przez ABI
- kryteria przeprowadzania oceny stanu faktycznego w zakresie przetwarzania danych osobowych opisanego w dokumentacji – przeglądy aktualności opracowanej dokumentacji
- badanie poziomu przestrzegania zasad i wytycznych określonych w dokumentacji przez osoby upoważnione do przetwarzania danych osobowych – czynności kontrolne ABI
- obowiązek przeprowadzania weryfikacji dokumentacji przetwarzania danych w ramach sprawdzeń planowych i pozaplanowych realizowanych przez ABI
- udział Administratora Bezpieczeństwa Informacji w realizacji procedur określonych w dokumentacji przetwarzania danych osobowych i wynikające z tego konsekwencje w kontekście przeprowadzanych okresowych weryfikacji dokumentacji
- zasady postępowania ABI w przypadku wykrycia nieprawidłowości w dokumentacji przetwarzania danych w placówce leczniczej:
- obowiązek zawiadomienia Administratora Danych o wykrytych nieprawidłowościach lub brakach
w dokumentacji - przedstawienie propozycji działań naprawczych oraz projektów zmian w dokumentacji
- pouczenie lub poinstruowanie osób nieprzestrzegających zasad określonych w dokumentacji przetwarzania danych
- zawiadomienie Administratora Danych o osobach, które dopuściły się naruszeń zasad określonych
w dokumentacji przetwarzania danych
- obowiązek zawiadomienia Administratora Danych o wykrytych nieprawidłowościach lub brakach
- relacja Polityki bezpieczeństwa oraz Instrukcji zarządzania systemami informatycznymi do innych regulacji dotyczących ochrony danych osobowych w placówce leczniczej, w tym:
- procedury przyjmowania pacjentów do szpitala i innych placówek leczniczych
- regulaminy identyfikowania pacjentów i personelu medycznego
- procedury gromadzenia danych i przetwarzania informacji (w tym informacji medycznej)
- procedury regulujące zasady udostępniania dokumentacji medycznej pacjentów
- wymagania bezpieczeństwa dla dokumentacji medycznej przetwarzanej w formie elektronicznej
- zasady bezpiecznej komunikacji z pacjentem na odległość (np. po wypisie ze szpitala)
- procedury rekrutacji personelu medycznego oraz weryfikacji kwalifikacji zawodowych
- regulaminy związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych personelu oraz plany szkoleń dla osób zatrudnionych
- regulaminy BHP i procedury postępowania w sytuacji wystąpienia wypadku na terenie placówki medycznej
- regulaminy funkcjonowania archiwum
- polityki bezpieczeństwa informacji zgodnie z normą ISO 27001
DZIEŃ DRUGI
Praktyczne wykonywanie funkcji sprawdzenia przez Administratora Bezpieczeństwa Informacji w obszarze zapewnienia LEGALNOŚCI PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
- ustalenie zasobów podlegających ochronie na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych – zbiory danych osobowych w placówkach leczniczych
- zbiory danych związane z rekrutacją i zatrudnieniem personelu, bhp, świadczeniami socjalnymi
- zbiory danych związane z obsługą pacjenta i prowadzeniem dokumentacji medycznej
- zbiory związane z realizacją zamówień i obsługą kontrahentów
- rejestry zawartych umów cywilnoprawnych
- zbiory związane z realizacją świadczeń medycznych oraz pozamedycznych przez placówkę leczniczą (np. e-rejestracja pacjentów, szkoły rodzenia, hotele szpitalne, programy związane z profilaktyką
i edukacją w zakresie ochrony zdrowia) - zbiory danych związane z obsługą skarg i wniosków oraz realizacją praw pacjenta
- inne
- zasady prawidłowej inwentaryzacji zbiorów danych osobowych w podmiocie leczniczym:
- kryteria inwentaryzacji zbiorów danych
- zakres informacji niezbędny do inwentaryzacji zbiorów
- określenie sposobu przetwarzania danych w zbiorach
- zakres przetwarzanych danych w zbiorze
- badanie obowiązku rejestracji zbioru w rejestrze GIODO
- nadzór nad legalnością przetwarzania danych osobowych w poszczególnych zbiorach:
- podstawy prawne umożliwiające przetwarzanie danych „zwykłych”
- wybrane podstawy prawne umożliwiające przetwarzanie danych wrażliwych
Praktyczne wykonywanie funkcji sprawdzenia przez ABI w obszarze zapewnienia LEGALNOŚCI PRZEKAZYWANIA DANYCH OSOBOWYCH DO PODMIOTÓW TRZECICH
- obowiązki Administratora Bezpieczeństwa Informacji związane ze wstępnym badaniem procesów związanych z przekazywaniem danych osobowych podmiotom trzecim:
- ustalenie statusu prawnego na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych podmiotu, który przekazuje dane oraz podmiotu, który je otrzymuje
- ustalenie statusu prawnego przekazania danych – udostępnienie lub powierzenie danych osobowych do przetwarzania
- identyfikacja podstawy prawnej przekazania danych
- opiniowanie umów, na mocy których następuje przekazanie danych osobowych do podmiotów trzecich
- powierzenie danych osobowych do przetwarzania jako jedna z form prawnych przekazania danych osobowych:
- wymogi prawne związane z powierzeniem danych osobowych do przetwarzania
- umowa powierzenia danych osobowych:
- niezbędne elementy umowy powierzenia danych osobowych do przetwarzania
- forma zawarcia umowy powierzenia danych
- zasady negocjacji i zawierania umów związanych z powierzaniem danych osobowych do przetwarzania
- udostępnianie danych osobowych innym podmiotom pełniącym funkcję administratorów danych:
- badanie podstaw prawnych udostępnienia danych osobowych
- udostępnianie danych osobowych podmiotom upoważnionym na podstawie szczególnych przepisów prawa – przykłady:
- udostępnianie danych osobowych kadrowo – płacowych na podstawie szczególnych przepisów prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, ustawy o Policji, strażach gminnych, prokuraturze oraz innych
- udostępnianie danych pacjentów podmiotom trzecim na podstawie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz innych aktach prawnych
- udostępnianie danych osobowych podmiotom nieupoważnionym na podstawie szczególnych przepisów prawa
- bezpieczne udostępnianie dokumentacji medycznej pacjentowi oraz upoważnionym przez niego osobom
- udostępnianie danych osobowych przez placówkę leczniczą poprzez System Informacji Medycznej (SIM), rejestry medyczne oraz dziedzinowe systemy teleinformatyczne
- wykorzystywanie danych pacjentów na potrzeby przeprowadzania weryfikacji z wykorzystaniem systemu eWUŚ, zgodnie z wymogami Rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie warunków występowania o sporządzenie dokumentu elektronicznego potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej - jak w praktyce odróżnić proces powierzenia danych osobowych od procesu udostępniania danych?
- istota pojęcia „udostępnienia” danych
- różnice prawne pomiędzy udostępnieniem i powierzeniem do przetwarzania danych osobowych
- konsekwencje prawne zastosowania poszczególnych form przekazania danych
- znowelizowane zasady przekazywania danych osobowych do państw trzecich i związane z tym konsekwencje prawne:
- pojęcie „państwa trzeciego” na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych
- przykłady przekazywania danych osobowych do państw trzecich w ramach codziennego funkcjonowania organizacji
- podstawy prawne przekazania danych osobowych do państw trzecich – przykłady zastosowania w praktyce
- problemy ze stosowaniem wybranych podstaw prawnych w kontekście funkcjonowania organizacji
- alternatywne rozwiązania prawne zapewniające legalność przekazywania danych osobowych do państw trzecich – umowa o transfer danych, wiążące reguły korporacyjne, zgoda GIODO na transfer danych
Przerwa
Praktyczne wykonywanie funkcji sprawdzenia przez ABI w obszarze realizacji OBOWIĄZKÓW INFOMACYJNYCH WOBEC OSOBY, KTÓREJ DANE OSOBOWE SĄ PRZETWARZANE
- zasady prawidłowego stosowania klauzul informacyjnych określonych w art. 24 i 25 ustawy o ochronie danych osobowych:
- rozróżnienie przypadków, w których należy dopełnić obowiązek informacyjny określony w art. 24 oraz 25 ustawy o ochronie danych osobowych
- ustalenie kręgu osób, wobec których należy spełnić obowiązek informacyjny
- ustalenie momentu, w którym należy dopełnić obowiązku
- ustalenie sposobu spełnienia klauzuli informacyjnej i związane z tym możliwości wykazania faktu spełnienia obowiązku od strony dowodowej:
- forma ustna a forma elektroniczna oraz pisemna realizacji obowiązku – wady i zalety zastosowania
- procedury wewnętrzne związane ze sposobem spełnienia obowiązku informacyjnego jako rozwiązanie zapewniające dodatkowy materiał dowodowy na wypadek kontroli GIODO
- praktyczne formy wypełniania obowiązku informacyjnego
- przykłady klauzul informacyjnych
- przykłady klauzul informacyjnych jakie należy stosować wobec pacjentów, pracowników placówki leczniczej, kandydatów do pracy oraz innych kategorii osób, których dane są przetwarzane przez podmiot leczniczy
- badanie prawidłowości konstrukcji klauzuli - ĆWICZENIE
- nadzór nad realizacją obowiązków informacyjnych oraz korekcyjnych na żądanie osoby, której dane są przetwarzane:
- możliwy zakres żądania osoby, której dane są przetwarzane w organizacji
- forma zgłaszanego żądania
- zalecane sposoby rozpatrywania żądania
- zasady pozyskiwania informacji niezbędnych do udzielenia odpowiedzi na żądanie
- możliwe formy i zakres udzielanej odpowiedzi
- zasady realizacji zgłoszonych żądań w zakresie obowiązków korekcyjnych:
- ustosunkowanie się do żądania uzupełnienia, uaktualnienia lub sprostowania danych osobowych, a także czasowego lub stałego wstrzymania ich przetwarzania lub ich usunięcia
- reagowanie na żądanie zaprzestania przetwarzania danych ze względu na szczególną sytuację osoby, której dane są przetwarzane
- przypadki zaistnienia obowiązku uwzględnienia sprzeciwu na przetwarzanie danych i związane
z nimi konsekwencje prawne - obowiązek wstrzymania lub całkowitego zaprzestania przetwarzania danych
- żądanie pacjenta wydania jego dokumentacji medycznej, a żądanie udostępnienia informacji o sposobie przetwarzania danych na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych – w jaki sposób należy zachować się w poszczególnych przypadkach, by zapewnić bezpieczeństwo prawne podmiotowi leczniczemu?
Praktyczne wykonywanie funkcji sprawdzenia przez ABI w obszarze REJESTRACJI ZBIORÓW DANYCH OSOBOWYCH, które nie zostały zwolnione z obowiązku rejestracji
- zasady właściwego postępowania przy ocenie obowiązku rejestracji konkretnych zbiorów danych:
- ustalenie katalogu zbiorów danych osobowych podlegających obowiązkowi rejestracji
- najczęstsze przypadki zwolnienia zbioru danych osobowych z obowiązku rejestracji – przykłady zastosowania ustawowych zwolnień w praktyce
- zwolnienie z obowiązku rejestracji zbiorów danych nie zawierających tzw. danych wrażliwych
- aktualne wymagania prawne odnośnie postępowania w przypadku zbiorów danych zawierających dane wrażliwe
- zakres informacji niezbędnych do wypełnienia wniosku rejestracyjnego oraz sposoby ich pozyskiwania
- zasady składania wniosków do rejestracji, a także wniosków aktualizacyjnych i o wykreślenie zbioru
- sposób rozpatrywania przez GIODO zgłoszonych wniosków oraz możliwe decyzje wydane w tym zakresie
- sposoby wypełniania wniosku rejestracyjnego zbioru danych, który nadal podlega obowiązkowi rejestracji po wejściu w życie nowelizacji ustawy – ĆWICZENIE
Obiad
Praktyczne wykonywanie funkcji sprawdzenia przez Administratora Bezpieczeństwa Informacji w obszarze BEZPIECZEŃSTWA DANYCH OSOBOWYCH W INFRASTRUKTURZE INFORMATYCZNEJ
- ocena poziomu spełnienia wymogów prawnych w zakresie stosowanych środków bezpieczeństwa
w strukturze informatycznej:- zabezpieczenia stacji roboczych, laptopów oraz serwerów
- zarządzanie dostępem do zasobów sieciowych organizacji
- komunikowanie się z zasobami sieciowymi organizacji na odległość i związane z tym wymogi techniczne
- zarządzanie nośnikami danych w przypadku ich awarii oraz ustania przydatności
- tworzenie kopii baz danych zasobów informatycznych
- korzystanie ze wsparcia zewnętrznych podmiotów wyspecjalizowanych w obsłudze obszaru IT
- weryfikacja zabezpieczenia danych osobowych przetwarzanych przez użytkowników systemów informatycznych:
- zabezpieczenia stosowane wobec przetwarzanych danych osobowych w systemach informatycznych
- sposoby uwierzytelniania użytkowników w systemach informatycznych
- wymogi prawne w zakresie odnotowywania przeprowadzanych operacji na danych osobowych w systemach informatycznych
- inne środki bezpieczeństwa obligatoryjnie wymagane do zastosowania wobec systemów informatycznych
- porównanie wymagań prawnych w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego wynikających
z przepisów prawa z zakresu ochrony danych osobowych oraz regulacji sektorowych:
Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania ustawy z dnia 28 kwietnia 2011r. o systemie informacji w ochronie zdrowia
Przerwa
Zasady praktycznej oceny zgodności systemu informatycznego z wymaganiami w zakresie ochrony danych osobowych przez Administratora Bezpieczeństwa Informacji – ĆWICZENIE
Praktyczne wykonywanie funkcji sprawdzenia przez ABI w obszarze nadzoru nad FIZYCZNYM I ORGANIZACYJNYM BEZPIECZEŃSTWEM DANYCH OSOBOWYCH
- stosowane metody zabezpieczenia danych osobowych w obszarze organizacyjnym:
- określenie procesu nadawania dostępu do danych osobowych poszczególnym osobom – upoważnienia do przetwarzania danych osobowych
- prowadzenie ewidencji osób przetwarzających dane osobowe
- omówienie praktycznych wskazówek, w jaki sposób prowadzić ewidencję wydanych upoważnień
bez nadmiernego wysiłku administracyjnego - procedura nadawania uprawnień w systemach informatycznych a procedura nadawania upoważnień do przetwarzania danych osobowych – określenie wzajemnej zależności i stopnia powiązania
- wymogi prawne w zakresie stosowania klauzul związanych z obowiązkiem zachowania tajemnicy
- szkolenia z zakresu ochrony danych osobowych oraz instruktaże stanowiskowe
- fizyczne środki ochrony danych osobowych:
- najczęściej stosowane środki ochrony fizycznej w praktyce
- rodzaje zabezpieczeń fizycznych wymaganych obligatoryjnie na podstawie przepisów prawa
z zakresu ochrony danych osobowych - sposoby weryfikacji zabezpieczeń fizycznych w organizacji
- podstawowe zasady ochrony, których stosowania należy wymagać od osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych
Zasady opracowywania Sprawozdania z przeprowadzonych sprawdzeń planowych i pozaplanowych przez Administratora Bezpieczeństwa Informacji
- wymagany ustawowo zakres Sprawozdania
- zasady opracowywania Sprawozdania w formie papierowej i elektronicznej
- terminy opracowania przez ABI treści Sprawozdania, określone w przepisach prawa:
- termin opracowania Sprawozdania ze sprawdzenia planowego
- termin opracowania Sprawozdania ze sprawdzenia pozaplanowego
- wymagany czas na opracowanie Sprawozdania ze sprawdzenia zrealizowanego na żądanie GIODO
- opracowanie przykładowej treści Sprawozdania – ĆWICZENIE
- obowiązek okresowego przechowywania treści opracowanych przez ABI Sprawozdań
DZIEŃ TRZECI
Budowanie kompetencji nadzorczych ABI w procesach nadawania dostępu do danych osobowych - CASE STUDY
- zasady udziału ABI w procedurze nadawania, zmiany i odbierania upoważnień do przetwarzania danych osobowych oraz procedurze nadawania, zmiany i cofania uprawnień w systemach informatycznych służących do przetwarzania danych osobowych:
- możliwe obowiązki ABI w ramach procedury nadawania, zmiany i odbierania upoważnień do przetwarzania danych osobowych
- jak zrealizować w praktyce funkcję nadzoru ABI w procedurze nadawania, zmiany i odbierania uprawnień do systemów informatycznych?
Zasady prowadzenia jawnego rejestru zbiorów danych osobowych przez Administratora Bezpieczeństwa Informacji
- rodzaje zbiorów danych jakie powinny znaleźć się w rejestrze prowadzonym przez ABI
- wymagany zakres informacji jakie musi znaleźć się w rejestrze zbiorów danych
- zasady pozyskiwania informacji niezbędnych do prowadzenia rejestru zbiorów danych
- możliwe sposoby aktualizowania treści rejestru, prowadzenie wykazu zmian
- zasady prowadzenia rejestru zbiorów w formie papierowej i elektronicznej
- zasady ujawniania treści rejestru zbiorów w zależności formy w jakiej jest prowadzony (papierowa, elektroniczna)
- opracowanie wzorcowego rejestru zbiorów danych osobowych przez ABI - ĆWICZENIE
Przerwa
Zasady realizowania kompetencji szkoleniowych z zakresu ochrony danych osobowych przez Administratora Bezpieczeństwa Informacji
- ustawowy obowiązek zapewnienia przez ABI zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych
- możliwe sposoby realizacji kompetencji szkoleniowych przez ABI:
- bezpośrednie szkolenia
- instruktaże i wytyczne prawidłowego postępowania
- prezentacje multimedialne i e-learning
- pisemne rekomendacje i wskazówki dla osób upoważnionych
- inne
- moment spełnienia obowiązku szkoleniowego wobec osób upoważnionych do przetwarzania danych
- minimalny zakres informacji jaki powinien być przekazywany osobom upoważnionym w ramach działań szkoleniowych ABI – propozycja tematyczna
- uprawnienie ABI do organizowania szkoleń z zakresu ochrony danych osobowych przy wsparciu zewnętrznego podmiotu
Organizacja współpracy z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji w przypadkach wystąpienia incydentów związanych z bezpieczeństwem przetwarzanych danych osobowych
- incydent i zdarzenie w obszarze bezpieczeństwa – czym są i jak je rozróżnić
- obowiązek niezwłocznego reagowania na zauważone niebezpieczeństwa na swoim stanowisku pracy
- zasady współpracy osób upoważnionych z innymi osobami uczestniczącymi w strukturze ochrony danych osobowych:
- obowiązek niezwłocznego zgłoszenia incydentu Administratorowi Bezpieczeństwa Informacji
- zasady współpracy ABI z kierownikami komórek organizacyjnych oraz Administratorem Systemu Informatycznego w sytuacjach wystąpienia incydentu w strukturze informatycznej
- wymóg przeprowadzenia przez ABI sprawdzenia pozaplanowego w przypadku otrzymania informacji o naruszeniu ochrony danych osobowych lub uzasadnionym podejrzeniu takiego naruszenia
- obowiązek niezwłocznego opracowania przez ABI sprawozdania ze sprawdzenia pozaplanowego
Obiad
Postępowanie Administratora Bezpieczeństwa Informacji w przypadkach wystąpienia incydentów związanych z bezpieczeństwem przetwarzanych danych osobowych - ĆWICZENIE
Zasady współpracy Administratora Bezpieczeństwa Informacji z Biurem Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
- redagowanie pism urzędowych:
- sporządzenie pisma urzędowego, zgodnie z wymogami Kodeksu Postępowania Administracyjnego
- praktyka prowadzenia korespondencji z GIODO:
- przygotowanie wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa z zakresu ochrony danych osobowych przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
- udzielanie odpowiedzi na zapytania skierowane przez GIODO
- nowy zakres współpracy Administratora Bezpieczeństwa Informacji z GIODO na gruncie nowelizacji ustawy o ochronie danych osobowych:
- prowadzenie przez GIODO jawnego rejestru Administratorów Bezpieczeństwa Informacji
- uprawnienie GIODO do zobligowania ABI do przeprowadzenia wewnętrznej weryfikacji stanu zgodności placówki leczniczej z wymogami z zakresu ochrony danych osobowych oraz przedstawienia sprawozdania w tym zakresie
Przerwa
Postępowanie Administratora Bezpieczeństwa Informacji w sytuacji otrzymania skargi lub zapytania od podmiotu danych - CASE STUDY
- ABI jako „punkt kontaktowy” dla wszystkich obywateli po nowelizacji ustawy o ochronie danych osobowych – możliwość kontaktowania się z ABI za pomocą danych kontaktowych zawartych w jawnym rejestrze Administratorów Bezpieczeństwa Informacji
- przygotowanie odpowiedzi na pismo skierowane bezpośrednio do ABI
- przygotowanie odpowiedzi przez Administratora Bezpieczeństwa Informacji w przypadku skargi złożonej do GIODO na firmę/instytucję
Wybrane orzecznictwo GIODO oraz sądowe, mające wpływ na sposób funkcjonowania placówek leczniczych w obszarze ochrony danych osobowych - CASE STUDIES
DZIEŃ CZWARTY
Udział ABI w kontrolach przeprowadzanych przez GIODO
- zasady przeprowadzania kontroli w placówce leczniczej
- rodzaje kontroli
- przykłady obszarów i zagadnień najczęściej obejmowanych kontrolą w podmiotach medycznych
- kompetencje inspektora ochrony danych osobowych
- zasady przygotowania podmiotu medycznego przez ABI do kontroli GIODO
- przebieg kontroli:
- zawiadomienie o wszczęciu kontroli
- wskazanie osoby reprezentującej podmiot kontrolowany podczas czynności kontrolnych
- sposób przeprowadzenia kontroli przez inspektorów GIODO
- prawa i obowiązki administratora danych podczas kontroli
- protokół z kontroli
- rola ABI podczas czynności kontrolnych
- odpowiedzialność karna za utrudnianie inspektorowi wykonania czynności kontrolnych
- zasady dokumentowania czynności kontrolnych
- składanie zastrzeżeń i uwag do protokołu
- uprawnienia pokontrolne GIODO
Przerwa
Odpowiedzialność z tytułu niewłaściwego wykonywania funkcji ABI
- odpowiedzialność ABI a odpowiedzialność Administratora danych:
- rodzaje odpowiedzialności ABI: dyscyplinarna, administracyjna, cywilno-prawna, karna
- zasady bezpiecznego pełnienia funkcji ABI
- inne osoby, ponoszące odpowiedzialność prawną w obszarze ochrony danych osobowych a odpowiedzialność ABI – przykłady transferu zakresu odpowiedzialności
Wykład końcowy. Pytania i odpowiedzi. Przygotowanie do egzaminu
- specyfika funkcjonowania Administratora Bezpieczeństwa Informacji w placówkach leczniczych
i wyzwania na najbliższe lata:- nadzór nad ochroną danych osobowych w systemach zarządzania jakością w ochronie zdrowia
- rola ABI w kontekście realizacji praw pacjentów
- funkcjonowanie ABI w ramach dziedzinowych systemów informatycznych w ochronie zdrowia
- wyzwania wynikające z rozwoju technologii medycznych oraz sprzętu medycznego
i wynikające z nich zagrożenia dla bezpieczeństwa danych osobowych - wyzwania wynikające ze zmian w przepisach prawa
- rozwój zawodowy Administratora Bezpieczeństwa Informacji w kontekście planowanych zmian
w przepisach z zakresu ochrony danych osobowych. Planowanie kariery - dyskusja merytoryczna (pytania i odpowiedzi)
- podsumowanie prezentowanych zagadnień
Egzamin
Obiad
Omówienie wyników egzaminu. Podsumowanie szkolenia
Zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów ukończenia szkolenia zawodowego ABI
Zgłoszenie udziału do 21 września 2015: – wpłata do dnia 30.09.2015
□ 2 590 zł + 23% VAT – udział w całym szkoleniu bez zakwaterowania
□ 3 250 zł + 23% VAT – udział w całym szkoleniu z zakwaterowaniem (zawiera 3 noclegi: 5-8.10.2015)
□ 3 440 zł + 23% VAT – udział w całym szkoleniu z zakwaterowaniem (zawiera 4 noclegi: 4-8.10.2015)
Zgłoszenie udziału po 21 września 2015: – wpłata do dnia 30.09.2015
□ 3 790 zł + 23 % VAT – udział w całym szkoleniu bez zakwaterowania
□ 4 450 zł + 23 % VAT – udział w całym szkoleniu z zakwaterowaniem (zawiera 3 noclegi: 5-8.10.2015)
□ 4 640 zł + 23 % VAT – udział w całym szkoleniu z zakwaterowaniem (zawiera 4 noclegi: 4-8.10.2015)
(cena obejmuje udział w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, obiady, wydanie certyfikatu lub zaświadczenia udziału, noclegi oraz udział w uroczystych kolacjach w zależności od wybranej opcji uczestnictwa w szkoleniu)
Brak płatności w terminie do 3 dni przed rozpoczęciem szkolenia spowoduje wzrost opłaty o 10% kwoty brutto
RABATY:
●10 % dla osób, które posiadają aktualne certyfikaty uczestnictwa z poprzednich przedsięwzięć JDS Consulting:
(okres korzystania z rabatów wynosi 1 rok od daty wydania ostatniego posiadanego przez Państwa dokumentu)
● w przypadku uczestnictwa dwóch lub więcej osób z jednej firmy/instytucji, koszt uczestnictwa każdej z nich należy pomniejszyć o 5 %
TRANSPORT: Przygotowaliśmy możliwość transportu do miejsca realizacji szkolenia. Transport realizowany będzie w przeddzień szkolenia o godz. 19.00 oraz w dniu rozpoczynającym szkolenie o godz. 8.30. Punkt zbiórki – przed wejściem do Złotych Tarasów od ulicy E. Plater (obok Hard Rock Cafe). Realizowany będzie również transport powrotny do Dworca Centralnego w ostatnim dniu szkolenia ok. godz. 15.00. Telefon do koordynatora transportu: 884 999 892
Koszt transportu: 35 zł + 23% VAT – za 1 przejazd 1 osoby w jedną stronę
ZAKWATEROWANIE: Zakwaterowanie uczestników realizowane jest w pokojach 2-osobowych. Na życzenie Państwa istnieje możliwość zakwaterowania w pokojach 1-osobowych. W tym wypadku do ceny ogólnej udziału należy dodać:
□ 100 zł + 23% VAT – za 1 dobę za każdą osobę
Rabaty nie podlegają sumowaniu