SEMINARIUM Samodzielna weryfikacja spełnienia wymogów z zakresu ochrony danych osobowych
Szanowni Państwo,
Każda firma i instytucja w swojej działalności przetwarza dane osobowe pracowników, klientów czy potencjalnych klientów. W związku z tym powinna chociażby w minimalnym zakresie opracować i wdrożyć zasady właściwego postępowania z przetwarzanymi danymi, określone przez aktualne przepisy. Zgodność z przepisami prawa ochrony danych osobowych nabiera również ogromnego znaczenia w kontekście zbliżającego się wejścia w życie nowego Rozporządzenia Unii Europejskiej dotyczącego ochrony danych osobowych. Brak bowiem podstawowych rozwiązań naraża na duże ryzyko poniesienia odpowiedzialności w poważnym zakresie zarówno podmioty jak i osoby nimi zarządzające.
Kluczową kwestią jest określenie potencjalnego ryzyka wystąpienia konsekwencji dla obecnej działalności. Od jego poziomu powinno bowiem zależeć, czy wdrożenie rozwiązań zapewniających zgodność z prawem w kluczowych kwestiach jesteśmy w stanie przeprowadzić z wykorzystaniem własnych zasobów kadrowych czy też skorzystać z usług specjalistów zewnętrznych. Należy również określić zakres wdrożenia rozwiązań, aby zapewnić spełnienie krytycznych wymogów skutkujących poważnymi konsekwencjami w tym np. nakazem natychmiastowego usunięcia danych oraz odpowiedzialnością administracyjną, karną i cywilną po stronie Zarządów i kadry kierowniczej.
Jakie krytyczne nieprawidłowości występują obecnie w ramach naszej działalności? Jakie rozwiązania bezwzględnie muszą być wdrożone aby zminimalizować konsekwencje dla firmy i instytucji? Jak zgodnie z prawem przetwarzać i chronić dane pracowników i klientów? Jakie są koszty wdrożenia?
Na te i wiele innych pytań udzielą Państwu wykwalifikowani wykładowcy podczas naszego seminarium, w ramach którego dowiecie się Państwo, co i w jaki sposób należy zweryfikować w swoim podmiocie, aby mieć pewność że nie są naruszane w poważnym zakresie przepisy ochrony danych osobowych.
Istotną pozycją naszego seminarium jest przedstawienie przykładowych ankiet i pytań kontrolnych, które ułatwią Państwu przeprowadzenie samodzielnej weryfikacji w kluczowych obszarach działalności firm i instytucji oraz omówienie sposobów skutecznego prowadzenia prac weryfikacyjnych.
Podczas Seminarium zostaną szczegółowo omówione takie zagadnienia jak:
Samodzielna weryfikacja zasad ochrony danych osobowych w zakresie:
- dokumentacji ochrony danych osobowych
- prawidłowości powołania ABI i rejestracji zbiorów
- prowadzenia obowiązkowych sprawdzeń
- rekrutacji i zatrudnienia
- ochrony danych osobowych klientów
- spełnienia wymogów dotyczących systemów informatycznych
- przygotowania pracowników
Serdecznie zapraszamy!
Sylwia Kokora Menadżer Projektu
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym programem szkolenia.
OTWARCIE SEMINARIUM
Samodzielna weryfikacja spełnienia wymogów w zakresie posiadania i prawidłowości opracowania dokumentacji ochrony danych osobowych
- dokumenty obligatoryjne z zakresu ochrony danych osobowych, które należy wdrożyć w firmie/instytucji
- zasady przeprowadzania weryfikacji opracowania i kompletności dokumentacji przetwarzania danych – badanie formalnej zgodności dokumentacji z wymaganiami przepisów prawa
- zasady przeprowadzania oceny stanu faktycznego w zakresie przetwarzania danych osobowych opisanego w dokumentacji – przeglądy aktualności opracowanej dokumentacji
- zasady postępowania w przypadku wykrycia nieprawidłowości w dokumentacji przetwarzania danych
- kto ponosi odpowiedzialność za prawidłowe przygotowanie i stały nadzór nad dokumentacją ochrony danych osobowych w firmie/instytucji?
- odpowiedzialność podmiotu w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub braku dokumentacji w trakcie kontroli GIODO
Samodzielna weryfikacja w zakresie prawidłowości powołania Administratora Bezpieczeństwa Informacji (ABI) i rejestracji zbiorów
- powołanie i rejestracja Administratora Bezpieczeństwa Informacji
- prawidłowe zasady wyznaczania ABI spośród pracowników i spoza firmy/instytucji
- kompetencje i zadania Administratora Bezpieczeństwa Informacji
- zasady podległości służbowej Administratora Bezpieczeństwa Informacji
- obowiązek zgłoszenia Administratora Bezpieczeństwa Informacji przez Administratora Danych do rejestru prowadzonego przez GIODO
- zakaz powierzania Administratorowi Bezpieczeństwa Informacji dodatkowych zadań, które utrudniają
lub uniemożliwiają prawidłowe pełnienie obowiązków na gruncie ochrony danych osobowych
- obowiązek zapewnienia środków niezbędnych do niezależnego wypełniania zadań przez ABI
- rejestracja zbiorów danych w rejestrze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych a prowadzenie rejestru przez ABI
- jakie zbiory podlegają rejestracji przez GIODO po 1 stycznia 2015 roku
- prowadzenie rejestru zbiorów danych przez ABI
- zgłaszanie zbiorów do rejestracji w przypadku niepowołania ABI
PRZERWA
Samodzielna weryfikacja w zakresie prowadzenia obowiązkowych sprawdzeń
- obowiązek okresowych weryfikacji pod kątem spełnienia wymogów prawa z zakresu ochrony danych osobowych – kto powinien przeprowadzać weryfikację w firmie/instytucji w przypadku powołania lub niepowołania ABI?
- przygotowanie prowadzenia sprawdzeń planowych – weryfikacja prawidłowości opracowania planu sprawdzeń
- prowadzenie sprawdzeń
- zakres czynności w ramach sprawdzenia
- prawidłowość dokumentowania czynności
- zasady opracowywania sprawozdania z przeprowadzanych sprawdzeń
- weryfikacja prowadzenia działań naprawczych na podstawie wyników prowadzonych sprawdzeń
- zasady przekazywania informacji o ustalonych nieprawidłowościach do najwyższej kadry kierowniczej
- opracowywanie zaleceń naprawczych w oparciu o zdiagnozowane nieprawidłowości – plany naprawcze
- ustalanie osób odpowiedzialnych za wdrożenie zaleceń naprawczych
- prowadzenie działań naprawczych
Samodzielna weryfikacja spełnienia wymogów w zakresie ochrony danych osobowych w procesach rekrutacji i zatrudnienia
- poprawne klauzule z zakresu ochrony danych osobowych, jakie musi złożyć każdy kandydat w dokumentach aplikacyjnych
- obowiązki informacyjne jakie należy spełnić wobec kandydatów do pracy i pracowników
- dozwolony zakres danych osobowych, jakie mogą być przetwarzane w aktach osobowych pracownika
- żądanie od pracowników zdjęć w celu wykorzystania ich na identyfikatorach, firmowych stronach internetowych, intranecie - wymogi z zakresu ochrony danych osobowych jakie należy bezwzględnie dopełnić
- monitoring elektroniczny pracowników w miejscu pracy - Rejestratory Czasu Pracy, monitoring poczty elektronicznej pracowników i ruchu w sieci – kiedy jest dopuszczalny i co należy spełnić na gruncie prawa ochrony danych osobowych?
- zasady bezpiecznego udostępniania danych osobowych podmiotom zewnętrznym – bankom, ubezpieczycielom, Policji, prokuraturze, sądom, komornikom
- outsourcing procesów kadrowych i płacowych związanych z przetwarzaniem danych pracowników – wymagania prawne w zakresie zapisów umownych z podmiotami, którym powierza się do obsługi procesy kadrowe
Samodzielna weryfikacja spełnienia wymogów w zakresie ochrony danych osobowych klientów
- badanie podstaw prawnych uprawniających do przetwarzania danych w celach marketingowych,
sprzedażowych, usługowych, innych - weryfikacja prawidłowości zbierania zgód od klientów
- zasady oceny spełnienia obowiązków informacyjnych wobec osób, których dane są przetwarzane w działalności marketingowej, sprzedażowej, usługowej i innych
- badanie procedury odnotowywania sprzeciwów na przetwarzanie danych w celach marketingowych
- weryfikacja zakresu zbieranych danych osobowych klientów pod kątem zasady adekwatności przetwarzanych danych
- weryfikacja zasad działania w ramach realizowanych przez firmę/instytucję procesów rozpatrywania reklamacji składanych przez klientów
- weryfikacja zgodności z przepisami prawa procesów przetwarzania danych osobowych dłużników
OBIAD
Samodzielna weryfikacja spełnienia wymogów dotyczących systemów informatycznych używanych w firmie/instytucji
- ocena poziomu spełnienia wymogów prawnych w zakresie stosowanych środków bezpieczeństwa w strukturze informatycznej:
- zabezpieczenia stacji roboczych, laptopów, tabletów, smartfonów oraz serwerów
- zarządzanie dostępem do zasobów sieciowych organizacji
- komunikowanie się z zasobami sieciowymi organizacji na odległość i związane z tym wymogi techniczne
- zarządzanie nośnikami danych w przypadku ich awarii oraz ustania przydatności
- tworzenie kopii baz danych zasobów informatycznych
- korzystanie ze wsparcia zewnętrznych podmiotów wyspecjalizowanych w obsłudze obszaru IT
- weryfikacja zabezpieczenia danych osobowych przetwarzanych przez użytkowników systemów informatycznych:
- zabezpieczenia stosowane wobec przetwarzanych danych osobowych w systemach informatycznych
- sposoby uwierzytelniania użytkowników w systemach informatycznych
- wymogi prawne w zakresie odnotowywania przeprowadzanych operacji na danych osobowych w systemach informatycznych
- inne środki bezpieczeństwa obligatoryjnie wymagane do zastosowania wobec systemów informatycznych
- zasady opisywania stosowanych systemów informatycznych w dokumentacji ochrony danych osobowych
Samodzielna weryfikacja wymaganego poziomu przygotowania pracowników do przetwarzania danych osobowych
- obowiązkowe przygotowanie pracowników do legalnego przetwarzania danych osobowych
- weryfikacja zasad bezpieczeństwa przy przetwarzaniu danych osobowych na poszczególnych stanowiskach pracy oraz w pomieszczeniach biurowych
- sprawdzenie stosowanych metod zabezpieczenia danych osobowych w obszarze organizacyjnym:
- proces nadawania dostępu do danych osobowych poszczególnym osobom – upoważnienia do przetwarzania danych osobowych
- zasady nadawania dostępu do danych osobowych osobom spoza firmy/instytucji
- prowadzenie ewidencji osób przetwarzających dane osobowe
- procedura nadawania uprawnień w systemach informatycznych a procedura nadawania upoważnień do przetwarzania danych osobowych – określenie wzajemnej zależności i stopnia powiązania
- szkolenia z zakresu ochrony danych osobowych oraz instruktaże stanowiskowe
- sprawdzenie stosowanych fizycznych środków ochrony danych osobowych:
- rodzaje zabezpieczeń fizycznych wymaganych obligatoryjnie na podstawie przepisów prawa z zakresu ochrony danych osobowych
- sposoby weryfikacji zabezpieczeń fizycznych w organizacji
- sprawdzenie stosowanych metod zabezpieczenia danych osobowych w obszarze organizacyjnym:
- podstawowe zasady ochrony, których stosowania należy wymagać od osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych
Odpowiedzialność firmy/instytucji i kadry zarządzającej za niezgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych
- kto i w jakim zakresie ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowości w obszarze ochrony danych osobowych
- odpowiedzialność dyscyplinarna
- odpowiedzialność karna
- odpowiedzialność osób upoważnionych do przetwarzania danych wynikająca z dokumentacji wewnętrznej z zakresu ochrony danych osobowych
- odpowiedzialność finansowa, która będzie wprowadzona od 28 maja 2018 przez Rozporządzenie UE w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych
Zakończenie zajęć i wręczenie certyfikatów uczestnictwa
Zgłoszenie udziału do 8 lipca 2016 (wymagana wpłata do dnia 15.07.2016):
□ 990 zł + 23 % VAT - cena obejmuje udział w szkoleniu oraz dostęp do pełnych treści odoserwis.pl na okres 183 dni (pół roku)
□ 590 zł + 23 % VAT - cena obejmuje tylko udział w szkoleniu
Zgłoszenie udziału po 8 lipca 2016:
□ 1290 zł + 23 % VAT - cena obejmuje udział w szkoleniu oraz dostęp do pełnych treści odoserwis.pl na okres 183 dni (pół roku)
□ 890 zł + 23 % VAT - cena obejmuje tylko udział w szkoleniu
(cena obejmuje udział w zajęciach, materiały szkoleniowe, konsultacje z wykładowcą, przerwy kawowe, obiad, wydanie certyfikatu oraz dostęp do odoserwis.pl w zależności od wybranej opcji płatności))
Brak płatności w terminie do 3 dni przed rozpoczęciem szkolenia spowoduje wzrost opłaty o 10% kwoty brutto
RABATY:
●10 % dla osób, które posiadają aktualne certyfikaty uczestnictwa z poprzednich przedsięwzięć JDS Consulting:
(okres korzystania z rabatów wynosi 1 rok od daty wydania ostatniego posiadanego przez Państwa dokumentu)
● w przypadku uczestnictwa dwóch lub więcej osób z jednej firmy/instytucji, koszt uczestnictwa każdej z nich należy pomniejszyć o 5 %
Rabaty nie podlegają sumowaniu